ارایه های ادبی به کار رفته در برخی دروس بخوانیم
 درس۱
درس۱ 
از ویژگیهای متن میتوان به کوتاهی جملات وداشتن سجع اشاره کرد.مناجاتهای خواجه عبدالله مسجع-لطیف-ساده وسرشار از مضامین عرفانی است.نثر مسجع یعنی نثر اهنگین.در عبارت به نام ان خدایی که نام او راحت روح است وپیغام او مفتاح فتوح است وسلام او در وقت صباح مو منان را صبوح است وذکر او مرهم دل مجروح است وسر او بلا نشینان را کشتی نوح است. کلمات روح -فتوح-صبوح- مجروح- در وزن وحرف اخر یکی هستند واین تناسب باعث اهنگین شدن نثر شده است.
درس۲
از ارایه ی تشخیص (شخصیت بخشی)یا جان پنداری استفاده شده است.
درس ۳
از ویژگی های این متن میتوان به خوش اغازی و خوش فرجامی (حسن ختام) اشاره کرد. یعنی نوشته ای که خواننده به محض خواندن در می یابد که نویسنده یا شاعر در چه موضوعی بحث میکند . از ان جا که این درس با یک سوال (در باره شاهنامه چه می دانید؟) اغاز شده است علاوه بر ایجاد انگیزه ذهن مخاطب را در محور موضوع قرار می دهد وچون درس با یک ضرب المثل (کارها نیکو شود اما به صبر) به پایان رسیده است علاوه بر این که باعث درک هر چه بیشتر مطلب می گردد موضوع با حلاوت وشیرینی خاصی به پایان می رسد.
درس۴
الف)مجاز =یعنی به کار گرفتن واژه ای در غیر معنی حقیقی خود مانند کلمه ی پاییزدر جمله ی (من پاییز را جارو می کنم)یعنی برگهای زرد پاییز را جارو می کنم ونیز کلمه ی زمستان در جمله ی (زمستان را پارو می کنم)یعنی برفهای زمستان را پارو می کنم.
ب)تشخیص=یعنی شخصیت بخشی به عناصر بی جان :(افتاب وباد واب همکان من هستند)و هم چنین جمله ی (باد اسمان را جارو می کند) در این جا جارو زدن که فعل انسانی است به باد نسبت داده شده است.
پ)مراعات نظیر= یعنی مجموعه ای از کلمات که با هم ارتباط دارند ودر متن یا یک بند مشاهده می شوند مانند این بیت سعدی: ابرو باد ومه خورشید وفلک در کارند تا تو نانی به کف اری وبه غفلت نخوری
ت)ایهام= نوعی بازی با ذهن خواننده است . در ایهام واژه یا عبارت به گونه ای است که ذهن در درک ومعنای ان بر سر دو راهی قرار می گیرد ونمیتواند در یک لحظه یکی از ان دو را انتخاب کند. این امر خود موجب ذوق ازمایی خواننده شده و موجب میگردد وی از متن لذت بیشتری ببرد. مثلا در جمله ی(تا همیشه بهار باشد )نوعی ایهام وجود دارد. یعنی همیشه بودن بهار ونیز گل همیشه بهار هر دو به ذهن میرسند. به طور کلی هر گاه کلمه یا مجموعه ای از کلمات یا یک عبارت یا بیت دارای دو یا چند معنا باشند ایهام به وجود می اید.
ادامه دارد........