ارایه های ادبی به کار رفته در برخی دروس بخوانیم

درس۱

از ویژگیهای متن میتوان به کوتاهی جملات وداشتن سجع اشاره کرد.مناجاتهای خواجه عبدالله مسجع-لطیف-ساده وسرشار از مضامین عرفانی است.نثر مسجع یعنی نثر اهنگین.در عبارت   به نام ان خدایی که نام او راحت روح است وپیغام او مفتاح فتوح است وسلام او در وقت صباح مو منان را صبوح است وذکر او مرهم دل مجروح است وسر او بلا نشینان را کشتی نوح است.    کلمات روح -فتوح-صبوح- مجروح- در وزن وحرف اخر یکی هستند واین تناسب باعث اهنگین شدن نثر شده است.

درس۲

از ارایه ی تشخیص (شخصیت بخشی)یا جان پنداری استفاده شده است.

درس ۳

از ویژگی های این متن میتوان به خوش اغازی و خوش فرجامی (حسن ختام) اشاره کرد. یعنی نوشته ای که خواننده به محض خواندن در می یابد که نویسنده یا شاعر در چه موضوعی بحث میکند . از ان جا که این درس با یک سوال (در باره شاهنامه چه می دانید؟) اغاز شده است علاوه بر ایجاد انگیزه ذهن مخاطب را در محور موضوع قرار می دهد وچون درس با یک ضرب المثل (کارها نیکو شود اما به صبر) به پایان رسیده است علاوه بر این که باعث درک هر چه بیشتر مطلب می گردد موضوع با حلاوت وشیرینی خاصی به پایان می رسد.

درس۴

الف)مجاز =یعنی به کار گرفتن واژه ای در غیر معنی حقیقی خود مانند کلمه ی پاییزدر جمله ی (من پاییز را جارو می کنم)یعنی برگهای زرد پاییز را جارو می کنم ونیز کلمه ی زمستان در جمله ی (زمستان را پارو می کنم)یعنی برفهای زمستان را پارو می کنم.

ب)تشخیص=یعنی شخصیت بخشی به عناصر بی جان :(افتاب وباد واب همکان من هستند)و هم چنین جمله ی (باد اسمان را جارو می کند) در این جا جارو زدن که فعل انسانی است به باد نسبت داده شده است.

پ)مراعات نظیر= یعنی مجموعه ای از کلمات که با هم ارتباط دارند ودر متن یا یک بند مشاهده می شوند مانند این بیت سعدی: ابرو باد ومه خورشید وفلک در کارند    تا تو نانی به کف اری وبه غفلت نخوری

ت)ایهام= نوعی بازی با ذهن خواننده است . در ایهام واژه یا عبارت به گونه ای است که ذهن در درک ومعنای ان بر سر دو راهی قرار می گیرد ونمیتواند در یک لحظه یکی از ان دو را انتخاب کند. این امر خود موجب ذوق ازمایی خواننده شده و موجب میگردد وی از متن لذت بیشتری ببرد. مثلا در جمله ی(تا همیشه بهار باشد )نوعی ایهام وجود دارد. یعنی همیشه بودن بهار ونیز گل همیشه بهار هر دو به ذهن میرسند. به طور کلی هر گاه کلمه یا مجموعه ای از کلمات یا یک عبارت یا بیت دارای دو یا چند معنا باشند ایهام به وجود می اید.

ادامه دارد........

زندگی نامه چند شخصیت مهم در درس بخوانیم

افلاطون

افلاطون فیلسوف یونان باستان واز بزرگزادگان اتن بود . ده سال از دوران جوانی خود را نزد سقراط حکیم به تحصیل ودانش گذراند واز اندیشه های او تاثیر گرفت.پس از مرگ استاد خود اتن را ترک کرد و دوازده سال به سیر وسفر پرداخت پس از بازگشت به زادگاه خود در باغی به نام اکادمی مدرسهای بنیاد گذاشت.افلاطون درباره اخلاق میگوید:فضیلت یعنی اخلاق پسندیده همگی نتیجه ی دانش است.

ابونصر فارابی

حکیم ابونصر فارابی دانشمند ایرانی از بسیاری علوم مانند ریاضیات نجوم- منطق- فلسفه-موسیقی وطب بهره کافی داشت وبه علت شرح عقاید ارسطو در عالم اسلام وی را معلم ثانی لقب داده اند.

فارابی از ماوراء النهر به قصد تحصیل علوم به بغداد رفت وپس از فراگرفتن عربی وفلسفه عازم مصر شد.مدتی در شهر حلب به تالیف وتعلیم مشغول بود .در اثار وی نفوذ اصل عرفانی مشهود است .او در سال ۳۳۹ در گذشت.

حسین بهزاد

حسین بهزاد استاد بزرگ ومشهور مینیاتور متولد ۱۲۷۲ خورشیدی است. پدرش نقاش وقلمدان ساز بود.او پس از کمال الدین بهزادو هراتی بزرگ ترین استاد مینیاتور معاصر است. از اثار معروف او یکی تابلوی صفی الدین ارموی ودیگری تابلوی رودکی است.وی در سال ۱۳۴۷ به رحمت ایزدی پیوست.

دکتر اذر اندامی

از گیلان سرسبز تا ونوس(زهره):گودالی به قطر ۳۰ کیلومتر در نیمکره ی جنوبی سیاره ی زهره به نام دکتر اذر اندامی پزشک و باکتری شناس فقید ایرانی نام گذاری شده است.

زنده یاد دکتر اذر اندامی در ۱۶ اذر سال ۱۳۰۵ خورشیدی در رشت به دنیا امد. د.وره ابتدایی را با رتبه ممتاز به پایان رسانید.چون با دشواری معیشت دست به گریبان بود و مادرش در غیاب پدر زندگی را اداره می کرد در دوره دبیرستان از رزاه تدریس مادر را یاری می داد.

دیپلم دانشسرا  را در سال ۱۳۲۴ اخذ کرد. چون از نظر سن واجد شرایط استخدام  نبودمدت یک سال به طور رایگان در دبستانهای رشت مشغول تدریس شد وبلا خره در سال ۱۳۲۵ به استخدام فرهنگ رشت در امد.به خاطر علاقه زیاد به تحصیلات عالیه در سال ۱۳۳۱ موفق شد به دانشکده پزشکی دانشگاه تهران راه یابد.ودر دوران دانشجویی خود به تدیس در مدارس جنوب تهران پرداخت.

پس از اخذ گواهینامه چون به تحقیق علاقه داشت در انستیتو پاستور ایران به واکسن سازی میکروبی مشغول شد.او با کوشش زیاد توانست چند طرح تحقیقاتی در این زمینه در مجله های علمی و پزشکی به چاپ برساند.

در سالهای ۴۳ تا۴۵ هم زمان با شیوع وبای التور در ایران وکشورهای همجوار با کوشش فراوان واکسن مورد نیاز کشور انان را ساخت وبا اینکار مدال علمی را دریافت کرد.اودر کشورهای فرانسه وبلژیک نیزچندین طرح تحقیقاتی انجام داد ومقالاتی نیز از ایشان به چاپ رسید.

زنده یاد دکتر اندامی در ۲۸ مرداد ۱۳۶۳ در تهران بدرود حیات گفتوشمع وجودش خاموش گشت.

شهادت امام نهم شیعیان بر تمامی شما همکاران عزیز تسلیت باد.
ادامه نوشته

دلایل استرس در دوران کودکی

عوامل خارجی ازقبیل خانواده دوستان ومدرسه تاثیر به سزایی در روحیه فرزندان دارد از درون نیز یک سری عوامل وجود دارد که تنشهای عصبی شدیدی را برای کودک به همراه می آورد اغلب اوقات  سعی می کند همانطوری رفتار کند که والدینش از او می خواهند به همین دلیل خود را تحت فشار قرار میدهد وعصبی می شود زیرا او به شخصه دوست دارد کار دیگری انجام دهد ولی دیگران از او انتظارات دیگری دارند.

همانطور که فرزندان بزرگ می شوند احتمال اینکه از لحاظ تحصیلی واجتماعی دچار استرس شوند بیشتر می شود.گاهی اوقات خود والدین نقش بسزایی در ایجاد اضطراب فرزندان خود دارند. آنها بدون توجه به تواناییهای فرزندانشان از آنها انتظارات بسیاری دارند.به عنوان مثال بچه ها را در کلاسهای مختلف ثبت نام می کنند وبه آنها فشار می آورند تا بهترین باشند. بنابر این به طور ناخود آگاه فرزندان خود را دچار اضطراب ونگرانی می کنند. بسیاری از متخصصان بر این عقیده اند که وقت بچه ها بسیار پر است وآنها به اصطلاح وقت سرخاراندن هم ندارند.

علایم استرس را شناسایی کنید

شاید بگویید علایم استرس در فرزندان چگونه است؟نشانه های استرس می تواند به صورت تغییرات رفتاری کوتاه مدت مانند پرخاشگری حساسیتهای بیجا کم وزیاد شدن خواب گوشه گیری ... باشد.استرس در برخی بچه ها باعث بیماری جسمی مانند سردرد دل درد وحالت تهوع می شود. عده ای دیگر در مدرسه مشکل پیدا می کنند وتمرکز کافی بر روی دروس خود ندارند.گروهی دیگر نیز به دلیل اضطراب فراوان منزوی وگوشه گیر می شوند وحتی حاضر به صحبت کردن با دیگران نیستند کودکان خردسال علایم استریس را با مکیدن شست بازی با موهایشان و... نشان می دهند. کودکان دبستانی ای که افکار آشفته دارند به دروغگویی پناه می برند ودچار افت تحصیلی می شوند وحتی شبها نیز کابوس دیده وحاضر به جدایی از والدین خود نیستند.

منبع:مجله موفقیت.شهریور ۸۷